Liliana Florek
KATECHEO – WYWOŁYWAĆ ECHO
Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 01, styczeń 2021
KATECHEO – WYWOŁYWAĆ ECHO
Drodzy Rodzice,
Katecheci
i Wychowawcy!
„Zgromadzeni na świętej wieczerzy” – to tytuł aktualnego
programu duszpasterskiego Kościoła w Polsce.
Jego mottem są słowa: „Ojciec mój da wam prawdziwy
chleb z nieba” (J 6,32). Rok ten jest drugim etapem
trzyletniego programu duszpasterskiego pod hasłem:
„Eucharystia daje życie”. Jego celem jest pogłębienie
wśród wiernych znaczenia tajemnicy Eucharystii jako
centrum życia chrześcijańskiego i głębsze zrozumienie
symboliki celebracji eucharystycznej, co ma z kolei
prowadzić do czynnego w niej uczestnictwa. Stąd wynika
też zadanie dla katechezy szkolnej i paraialnej,
która powinna zadbać o jak najgłębsze wprowadzenie
młodzieży w znaczenie znaków liturgicznych, których
poznanie warunkuje osobiste przeżywanie tego, co się
celebruje. Dlatego w kolejnych numerach „Mszy Świętej”
zostaną zamieszczone propozycje katechez wpisujących
się w pogram duszpasterski na lata 2020/2021.
W bieżącym numerze zajmiemy się kwestią przestrzeni
celebracji liturgicznych, którą projektuje się
według określonych przepisów liturgicznych, aby zapewnić
wiernym optymalne warunki uczestniczenia
w celebracji.
dla starszych uczniów szkoły podstawowej i ponadpodstawowej
P
Katecheza o najważniejszych elementach przestrzeni liturgicznej
P :
A. Wstęp – czas ok. 20 min
– Modlitwa
– Ćwiczenie aktywizujące „Architekt”
– Wprowadzenie w temat katechezy
B. Rozwinięcie – czas ok. 15 min
– Wykład katechety
C. Zakończenie – czas ok. 10 min
– Podsumowanie
– Ćwiczenie „Lista pytań”
P :
A. Wstęp
Katechezę rozpoczynamy modlitwą – słowami aktu
wiary, nadziei, miłości i żalu, po której proponujemy
uczniom ćwiczenie aktywizujące „Architekt”.
W tym celu polecamy im, aby spróbowali zaprojektować
swój pokój w ten sposób, by spełniał ich oczekiwania
co do wygody, bezpieczeństwa i własnych
potrzeb. Katechizowani powinni zwrócić uwagę na
wielkość pokoju, odpowiednie jego umeblowanie,
oświetlenie oraz kolorystykę wnętrza. Po wykona-
C :
– Uczeń wie, czym jest przestrzeń celebracji liturgicznych.
– Uczeń uświadamia sobie potrzebę stosowania
odpowiednich zasad dotyczących projektowania
i wystroju świątyni.
– Uczeń potrai wymienić najważniejsze miejsca
przestrzeni liturgicznej: ołtarz, ambona, miejsce
przewodniczenia.
S :
Celebracja, przestrzeń.
U :
1. POMOCE DYDAKTYCZNE – ołówek i kartka
A4 dla każdego ucznia, tablica multimedialna
i zdjęcia omawianych w katechezie elementów
przestrzeni liturgicznej.
2. METODY – wykład, rozmowa kierowana, ćwiczenie
aktywizujące „Architekt”.
3. LITERATURA – Pismo Święte; Katechizm Kościoła
katolickiego; Ogólne wprowadzenie do
Mszału rzymskiego.
1/2021 33
KATECHEO – WYWOŁYWAĆ ECHO
niu zadania uczniowie wypowiadają się na temat
swoich projektów pod kątem ich funkcjonalności.
Następnie uczestnicy zajęć zastanawiają się wspólnie,
jak powinien wyglądać projekt (zewnętrzny
i wewnętrzny) kościoła, czyli domu Bożego, w którym
spotykają się wierni, by celebrować Eucharystię,
inne sakramenty i nabożeństwa. Na co szczególnie
powinno się zwrócić uwagę przy planowaniu
jego przestrzeni? Po swobodnych wypowiedziach
uczniów prowadzący zwraca uwagę, że (przynajmniej
u części katechizowanych) jest przekonanie,
że budowla świątynna powinna być imponująca.
Niestety, czasem nawet wśród ludzi ochrzczonych
słychać wątpliwości dotyczące zasadności jej wielkości
i bogatych zdobień. Należy więc wskazać,
że kościół nie powinien wyglądać jak zwykłe mieszkanie,
magazyn lub hala gimnastyczna. Świadczą
już o tym liczne zapisy w Starym Testamencie,
gdzie odnajdujemy świadectwa takiej świadomości
człowieka, który w swej pierwotnej religijności wyznaczał
Bogu pewne określone miejsca (tzw. strefy
sacrum). Najpierw były to po prostu wzgórza,
a potem specjalne budowle. Według Księgi Wyjścia
Bóg wręcz nakazuje wzniesienie świątyni, aby zamieszkać
wśród swego ludu (por. Wj 25,8). Jednak
i Jezus, wypędzając kupców ze świątyni, pokazał, że
jest ona miejscem niezwykle ważnym (por. J 2,16).
Zatem już od czasów Starego Testamentu człowiek
był przekonany, że dom, w którym mieszka sam
Bóg, musi być okazały i piękny, przy jego budowie
nie szczędzono więc rzeczy najszlachetniejszych.
Bywało, że chrześcijanie odejmowali sobie od ust,
aby Panu Bogu oiarować to, co najlepsze.
B. Rozwinięcie
Wykład katechety:
Święty Paweł w jednym ze swoich listów pisał, że
człowiek składa się z trójwymiarowej struktury: duszy,
ducha i ciała. Analogicznie do tego twierdzenia
i Kościół składa się z trzech wymiarów. Odpowiednikiem
duszy jest zgromadzenie wiernych, ducha –
obecność w Kościele Ducha Świętego, odpowiednikiem
ciała jest świątynia jako budynek, który służy
przede wszystkim po to, aby gromadzić lud Boży
na celebrację Eucharystii i zapewnić mu optymalne
warunki uczestniczenia w liturgii. Eucharystia jest
samym sercem życia chrześcijańskiego, dlatego troska
o jej piękną celebrację jest obowiązkiem zarówno
duchowieństwa, jak i wiernych świeckich. Warto
tu jeszcze podkreślić, że nie tyle miejsce uświęca
człowieka, co raczej zgromadzenie, pośrodku którego
jest Bóg, uświęca miejsce, czyli to nie budynek
jest świątynią, ale jest nią sam Chrystus, a także ci,
którzy w Niego wierzą i tworzą z Nim jedno Ciało.
Trzeba zatem zawsze pamiętać, że cały wystrój
kościoła i wszystkie przedmioty, które się w nim
znajdują, są znakami rzeczywistości nadprzyrodzonych.
Mając to na uwadze, świątynia powinna być
wyłączona z użytku świeckiego i przez poświęcenie
przeznaczona wyłącznie dla służby Bożej. Konsekracja
kościoła przypomina obrzędy chrztu: podobnie
jak dusza ludzka, tak i świątynia ma stać się
mieszkaniem godnym Chrystusa, stąd powinna być
pokropiona wodą święconą i namaszczona świętymi
olejami. W ten sposób staje się tzw. przestrzenią
liturgiczną, w której zbierają się wierzący, by
stać się świętym zgromadzeniem w imię Chrystusa
ukrzyżowanego i zmartwychwstałego.
W wyjątkowych okolicznościach przestrzeń
tę może stanowić inne dogodne miejsce (np. plac,
jak to bywa przy okazji pielgrzymek papieskich).
Trzeba jednak dołożyć wszelkich starań, by samo
miejsce było godne i wygodne w sensie odpowiedniej
przestrzeni.
I stotnymi elementami tej przestrzeni są szczególne
miejsca, z którymi łączy się celebracja misterium
paschalnego. Stanowią one punkty odniesienia
dla wszystkiego, co dzieje się w liturgii. W zgromadzeniu
eucharystycznym główną przestrzeń stanowi
prezbiterium. Ołtarz umieszczony w centrum
prezbiterium, ambona wysunięta do przodu przed
ołtarz oraz miejsce przewodniczenia stanowią najważniejsze
elementy wyposażenia prezbiterium
każdego kościoła. Przy nich celebrowana jest liturgia
Kościoła, uobecniająca i aktualizująca wielkie
dzieła Boże dokonane dla naszego zbawienia.
Ołtarz
Trudno wyobrazić sobie normalne życie w mieszkaniu,
w którym nie byłoby mebli. Stanowią one
nieodzowną część każdego domu i przez swoją
funkcjonalność przyczyniają się do normalnego życia.
Pośród wielości domowych mebli niewątpliwie
najważniejszy jest stół. Również w kościele, jako
domu Bożym i miejscu gromadzenia się wiernych na
liturgii, nie może zabraknąć odpowiednich „mebli”,
34 1/2021
KATECHEO – WYWOŁYWAĆ ECHO
a najważniejszym elementem wyposażenia każdego
kościoła jest ołtarz, czyli budowla na podwyższeniu
mająca kształt stołu. Od najdawniejszych czasów
i we wszystkich religiach ludzie wznosili ołtarze
swoim bogom. Także w Starym Testamencie budowano
ołtarze, aby składać oiary Bogu jedynemu
i prawdziwemu. W chrześcijańskiej symbolice ołtarza
można wyróżnić dwa podstawowe znaczenia.
Z jednej strony jest on obrazem stołu z Ostatniej Wieczerzy,
na którym Chrystus ustanowił Oiarę Eucharystyczną,
z drugiej zaś jest symbolem krzyża, na
którym Zbawiciel dokonał oiary odkupienia. Wokół
ołtarza gromadzi się cała wspólnota wiernych, aby
uczestniczyć w tych zbawczych misteriach.
Współczesne przepisy liturgiczne przewidują,
że w każdym kościele powinien być jeden ołtarz
główny trwale połączony z posadzką i oddalony
od ściany. Najlepszym budulcem dla ołtarzy jest
kamień szlachetny, z którego powinna być zbudowana
zwłaszcza mensa, czyli płyta stanowiąca
blat ołtarza, gdzie umieszcza się relikwie męczenników
i świętych. W kościele mogą znajdować się
w innych miejscach również ołtarze przenośne, na
których także można sprawować święte obrzędy.
Ołtarz powinien być przykryty dopasowanym obrusem,
na którym umieszcza się przedmioty potrzebne
wyłącznie do sprawowania Mszy Świętej:
Ewangeliarz, kielich, patena, puszki z komunikantami,
korporał, puryikaterz, palka, Mszał i mikrofon.
Krzyż z wizerunkiem Chrystusa można
ustawić na ołtarzu lub obok niego, zaś świece ołtarzowe
mogą znajdować się na ołtarzu lub przed
nim, ustawione w taki sposób, aby nie zasłaniały
ołtarza. Powinno ich być 2, 4, 6 lub 7.
Stały ołtarz w kościele powinien być poświęcony.
Do najważniejszych elementów liturgii poświęcenia
ołtarza należy jego namaszczenie. Czynności
tej towarzyszy śpiew Psalmu 45, który uważa się
za królewską pieśń weselną i opiewa zaślubiny
króla ze swą oblubienicą, czyli Chrystusa z Kościołem.
Ołtarz przedstawiony jest jako poświęcona
komnata nowożeńców, którą przygotowuje sam
Bóg. Podczas każdej Eucharystii dokonują się na
nim tajemnicze zaślubiny Chrystusa z Kościołem.
Ta bogata symbolika i znaczenie ołtarza domagają
się okazywania mu należnej czci, co w czasie liturgii
czyni się przez ucałowanie, ukłony, okadzenia
oraz zdobienie go kwiatami.
Ambona
Godność głoszonego podczas zgromadzenia liturgicznego
słowa Bożego wymaga, aby w kościele było
ono głoszone ze specjalnego miejsca. W pierwotnym
kościele miejscem przepowiadania słowa była biskupia
katedra. Wraz z rozwojem architektury kościelnej
wyodrębniło się specjalne miejsce przeznaczone
tylko do głoszenia sowa Bożego. Obok ołtarza
budowano podwyższenie, które nazywano amboną,
od greckiego czasownika anabainen oznaczającego
„wstępować, wchodzić”. Początkowo podwyższanie
ambony miało znaczenie praktyczne i służyło lepszej
słyszalności mówiącego. Potem ambony oraz
sposób ich budowania, dekorowania i skierowania
nabrały znaczenia teologicznego. Niekiedy ambonę
porównywano do góry, z której Chrystus głosił
Dobrą Nowinę. Dziś bardziej podkreśla się aspekt
stołu. Ambona to stół słowa Bożego, dlatego współczesne
przepisy liturgiczne mocno podkreślają, aby
ambona służyła tylko i wyłącznie do czytania i wyjaśniania
słowa Bożego. Ambona powinna być stała,
odpowiednio wkomponowana w wystrój prezbiterium,
by czytający byli dobrze widoczni. Z ambony
wykonuje się jedynie czytania, psalm, odczytuje się
Ewangelię, śpiewa się orędzie wielkanocne, można
wygłosić homilię i intencje modlitwy powszechnej.
Przed podejściem do ambony i po odejściu, gdy znajduje
się na niej słowo Boże czytający lub śpiewający
powinni wykonać skłon głowy.
Miejsce przewodniczenia
W każdym prezbiterium powinno znajdować się
także miejsce dla przewodniczącego celebracji liturgicznych
(sedilia). W kościołach starożytnych
krzesło, z którego biskup przewodniczył liturgii lub
nauczał, nazywano katedrą. Określenie to pochodzi
ze świeckiej tradycji rzymskiej, gdzie oznaczało
miejsce nauczyciela, sędziego, urzędnika. Biskup
jako przewodniczący zgromadzenia liturgicznego
oraz jako pasterz powierzonego kościoła był jednocześnie
urzędnikiem, sędzią i nauczycielem. W czasach
rozkwitu budowli kościelnych, od V wieku,
katedrę ozdabiano baldachimem i stopniami. Wraz
z rozwojem tak zwanych kościołów paraialnych
zaczęły powstawać miejsca przewodniczenia dla
kapłana jako przewodniczącego celebracji liturgicznej,
który swoją osobą uobecnia działającego
w liturgii Chrystusa. W związku z tym miejsce
1/2021 35
KATECHEO – WYWOŁYWAĆ ECHO
przewodniczenia powinno być dobrze widoczne,
skromne, to znaczy nie powinno przypominać tronu,
i zwrócone w stronę ludu. Z tego miejsca odbywają
się obrzędy wstępne i obrzędy zakończenia.
Poza tym można z miejsca przewodniczenia głosić
homilię i odmawiać modlitwę powszechną.
Tabernakulum
W przestrzeni prezbiterium może znajdować się
także tabernakulum, czyli „szaka” służąca do przechowywania
Komunii Świętej. Pierwotnie Ciało
Chrystusa przechowywano w domach prywatnych,
tam gdzie była odprawiana Msza Święta, potem
w mieszkaniu kapłana obok kościoła. Od VIII wieku
skrzynię do przechowywania Eucharystii ustawiano
na ołtarzu lub zawieszano nad nim. Wiszące
tabernakula często miały kształt gołębia. Potem
zaczęto umieszczać tabernakula w bocznych ścianach
kościoła, a w okresie gotyku w wolno stojących
ilarach. Od XV wieku umieszczano tabernakulum
w głównym ołtarzu i tak jest do dnia dzisiejszego.
Z czasem pojawił się zwyczaj adoracji Chrystusa
ukrytego w tabernakulum. Ołtarz stracił swe znaczenie
na rzecz tabernakulum. Współczesne przepisy
kościelne przywracają pierwszorzędne znaczenie
ołtarzowi. To na nim dokonuje się Eucharystia. Bez
obecności Chrystusa, która uobecnia się na ołtarzu,
nie byłoby tabernakulum. W związku z tym zaleca
się, aby Najświętszy Sakrament był przechowywany
w tabernakulum znajdującym się w oddzielnej kaplicy.
Natomiast jeżeli tabernakulum umieszczone
jest w głównym ołtarzu, to w czasie celebrowania
Mszy Świętej ważniejszy jest ołtarz i jemu przede
wszystkim należy oddawać cześć. Tabernakulum
powinno być nieusuwalne, zbudowane z trwałego
i nieprzezroczystego materiału. Zwraca się uwagę,
że musi być tak zamknięte, aby wykluczyć możliwość
profanacji. Na stałe w jego pobliżu zapala
się tak zwaną wieczną lampkę, która przypomina
o obecności Chrystusa. Znakiem szacunku i czci dla
Najświętszego Sakramentu jest przyklęknięcie.
Chrzcielnica
Wskazując na miejsca celebracji liturgicznych w kościele
nie sposób zapomnieć o chrzcielnicy. To przy
niej dokonuje się pierwsza i najważniejsza celebracja
liturgiczna w życiu każdego chrześcijanina, która
oznacza początek nowego życia – życia dziecka Bożego.
Tutaj umieramy dla grzechu i rodzimy się dla
Boga. Ważność i godność pierwszego sakramentu,
który też otwiera drogę do innych sakramentów,
inspirowała pierwszych chrześcijan do wznoszenia
specjalnych budowli przeznaczonych do udzielania
chrztu, które nazywano „baptysteriami”. Pierwsze
baptysteria pojawiły się już w III wieku. Były to budynki
o zaokrąglonym kształcie, a ponieważ w Kościele
pierwotnym chrzczono przez zanurzenie, wewnątrz
baptysterium znajdował się głęboki na około
pół metra basen z wodą. Do źródła chrzcielnego prowadziły
trzy stopnie. Ściany chrzcielnicy ozdabiano
pięknymi mozaikami przedstawiającymi teologiczne
treści sakramentu chrztu. Z czasem chrzcielnicę
– baptysterium włączono do całości budynku kościelnego.
Począwszy od końca V wieku rozwój życia
paraialnego i upowszechnienie się praktyki chrztu
dzieci sprawiły, że zaczęto używać naczyń przenośnych
do przechowywania wody. Naczynia te nazywano
fons baptismalis, czyli źródło chrzcielne albo po
prostu chrzcielnica. Przybrała ona kształt przykrytego
kielicha, który był bardzo bogato zdobiony. Potem
na przykryciu chrzcielnicy umieszczano igurę
Jana Chrzciciela. Chrzcielnicę wykonywano z kamienia
lub z metalu i zwykle oddzielano ją od prezbiterium.
Zwyczaj budowania chrzcielnicy wewnątrz kościoła
przetrwał do naszych czasów. W niektórych
kościołach buduje się specjalną kaplicę chrzcielną.
C. Zakończenie
Wszyscy możemy przyczynić się do tego, by celebracja
liturgii eucharystycznej dokonywała się w naszych
kościołach w godnych warunkach, dlatego
na koniec spotkania warto się jeszcze zastanowić,
jak to zrobić. Jeśli uczniom trudno będzie znaleźć
jakieś zadanie dla siebie, to katecheta może podpowiedzieć,
że nawet jeśli nie pełnimy żadnej konkretnej
funkcji w czasie celebracji eucharystycznej,
to równie ważne jest odpowiednie przygotowanie
przestrzeni, w której Eucharystia będzie sprawowana,
np. odkurzenie tego miejsca, przygotowanie
białego obrusu i bielizny mszalnej, ułożenie kwiatów
czy też partycypowanie w ich zakupie.
Jako podsumowanie katechezy proponujemy
uczniom ćwic zenie „Lista pytań”. W tym celu każdy
uczestnik zajęć pisze na kartce pytanie dotyczące
tematu lekcji i podaje je koledze. Ten powinien odpowiedzieć
wyczerpująco na pytanie. W przeciwnym
razie odpowiedź uzupełnia kolejny uczeń.