o. Marek Blaza SJ Warszawa
Chrzest święty w innych wyznaniach chrześcijańskich
Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 01, styczeń 2021
Chrzest święty
w innych wyznaniach
chrześcijańskich
Gdy w Konstytucji dogmatycznej o Kościele Lumen
gentium ojcowie Soboru Watykańskiego II
podjęli kwestię relacji do chrześcijan niekatolików,
rozpoczęli tę releksję od następujących słów: „Co
się zaś tyczy tych ludzi, którzy będąc ochrzczeni,
noszą zaszczytne imię chrześcijan, ale nie wyznają
całej wiary lub nie zachowują jedności komunii
pod zwierzchnictwem Następcy Piotra, to Kościół
wie, że jest z nimi związany z licznych powodów”
(KK 15). Do tych powodów należy właśnie naznaczenie
chrztem (por. tamże).
Również w Dekrecie o ekumenizmie Unitatis
redintegratio podkreślono,
że chrzest „stanowi sakramentalny
węzeł jedności
między wszystkimi, którzy
zostali przez niego odrodzeni”
(DE 22). A zatem
Kościół katolicki wskazuje,
że przyjęcie sakramentu
chrztu stanowi wręcz znak
identyikacyjny chrześcijanina.
Dlatego też z pewnością
warto zaznajomić się
przynajmniej w ogólnym
zarysie z teologią i liturgią
chrztu w poszczególnych
Kościołach i Wspólnotach
kościelnych.
C K
Sama teologia sakramentu chrztu w Kościele prawosławnym
jest bardzo zbliżona do katolickiej.
Istnieją jednak także różnice. I tak: w Kościele
Chrzest święty w Kościele prawosławnym
10
1/2021
ZNAKI TAJEMNICY
ku świątyni i ma taki sam przebieg w przypadku
osoby dorosłej i dziecka. (...)