ks. Tomasz Bać
Kościół i jego misterium w roku liturgicznym
Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 07, lipiec 2019
Już sama nazwa roku liturgicznego oraz treść, jaką ze sobą niesie ten termin, prowadzi do odkrycia roli Kościoła w celebrowaniu i przeżywaniu corocznego cyklu misteriów Chrystusa. Przez pierwsze kilkanaście wieków istnienia Kościoła nie było żadnego specyficznego terminu teologicznego na określenie zbioru wszystkich świąt i okresów liturgicznych celebrowanych w ciągu roku. W Kościele katolickim nawet jeszcze w czasie reformy po Soborze Trydenckim nie widziano potrzeby, aby taki termin wprowadzać. Pierwsze określenie tego typu pojawiło się natomiast w XVI wieku w Niemczech, w środowisku protestanckim i brzmiało ono rok kościelny. Wprawdzie określenie rok kościelny nie stało się teologicznym terminem technicznym, gdyż o wiele większą popularność zdobył termin rok liturgiczny, użyty po raz pierwszy u początku XIX wieku przez wielkiego Prospera Guéranger, lecz bardzo dobrze wyraża ono eklezjalny wymiar misterium Chrystusa celebrowanego w ciągu roku. Nic zatem dziwnego, że w wielu środowiskach termin rok kościelny jest nadal używany.
Liturgia jest przestrzenią, w której Kościół, przywołując poszczególne wydarzenia z życia Chrystusa oraz celebrując całość Jego misterium, doświadcza i przeżywa także samego siebie. Kościół można bowiem poznać i zrozumieć jedynie wychodząc od tego, w jaki sposób uczniowie Chrystusa się modlą, i od tego, jaka jest ich prawdziwa relacja do Mistrza. (...)