Msza Święta - miesięcznik biblijno-liturgiczny

« powrót do numeru


ks. Jarosław Staszewski SChr
Oblubienica i Duch wołają: Przyjdź!

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 12, grudzień 2018

Najprawdopodobniej w 1808 roku destrukt poliptyku ze scenami z Apokalipsy św. Jana Apostoła trafił do Gallerie dell’Accademia w Wenecji. To słynne na cały świat muzeum przechowuje głównie dzieła weneckich mistrzów tworzących od XIV do XVIII wieku. Jego zrąb stanowi kolekcja zgromadzona w 1750 roku przez Gian Battistę Piazzettę w Akademii Malarzy i Rzeźbiarzy. Kiedy w 1797 roku upadła kupiecka Republika Wenecka, do Akademii trafiły bezcenne dzieła sztuki. Idea – jak zawsze – była szczytna. Galeria Akademii miała uczyć nowe pokolenia artystów, jak malować i rzeźbić w duchu i z klasą dawnych weneckich mistrzów. Oczywiście, miała także karmić wyobraźnię i cieszyć oko odwiedzających ją podróżników i wielbicieli sztuki. Zbiory znacznie się poszerzyły po 1805 roku, kiedy to pod berłem Napoleona I Bonaparte powstało Królestwo Italii i kiedy od 1806 roku inkorporowana do niego została Wenecja. Wtedy – jak eufemistycznie podaje Wikipedia – „zmienił się stosunek państwa do religii”. Co to znaczy? Ano to, że na mocy królewskich rozporządzeń zlikwidowano większość klasztorów i przejęto ich dobra. Zamknięto wiele kościołów, niektóre zburzono. Zakazano działalności organizacjom religijnym i bractwom, w tym słynnym weneckim scuole. Zrabowane skarby znalazły się w Gallerie dell’Accademia, a ona sama znalazła nową siedzibę w murach zsekularyzowanego kościoła Santa Maria della Carità i odebranego kanonikom laterańskim klasztoru. (...)

Uwaga! To jest tylko fragment artykułu. Pełną wersję przeczytasz w numerze dostępnym w Wydawnictwie Hlondianum:

« powrót do numeru