Msza Święta - miesięcznik biblijno-liturgiczny

« powrót do numeru


ks. Krzysztof Borowiec
Śpiewniki wzorcowe – Graduały

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 12, grudzień 2015

Cały tegoroczny cykl artykułów w ramach działu Musica Sacra poświęcony był wybranym śpiewnikom kościelnym. Jest on naturalną kontynuacją tematu podjętego wcześniej, dotyczącego odpowiedniego doboru repertuaru do liturgii Mszy Świętej. Przed Soborem Watykańskim II problem ten nie istniał, gdyż w liturgii funkcjonował przede wszystkim repertuar gregoriański. Jest on w swoim założeniu skomponowany na cały rok liturgiczny, tak, że na przykład dany introit (śpiew na wejście) czy offertorium (śpiew na przygotowanie darów) jest przeznaczony tylko na konkretną niedzielę w ciągu roku. Posoborowa reforma, która (oprócz funkcjonującej już wcześniej w liturgii polifonii i instrumentalnej muzyki organowej) dopuściła do użytku także pieśni kościelne, sprawiła, że z jednej strony śpiew w liturgii stał się prostszy, ale jednocześnie muzykom kościelnym postawiła bardzo ważne zadanie. Polega ono na tym, że trzeba tak dobrać repertuar śpiewów, aby oddawał on chwałę Bogu i rzeczywiście służył uświęceniu wszystkich uczestników liturgii. Ponieważ wielką pomocą w wypełnianiu na codzień tego zadania są śpiewniki kościelne, staraliśmy się przedstawić przynajmniej niektóre z nich. Warto być świadomym, że Kościół w odnowionej liturgii nie zrezygnował z wzorca, jakim jest chorał gregoriański, stąd pragnę w tym ostatnim odcinku cyklu przedstawić dwa „śpiewniki”, które są w pewnym sensie punktem odniesienia dla wszystkich innych śpiewników kościelnych. (...)

Uwaga! To jest tylko fragment artykułu. Pełną wersję przeczytasz w numerze dostępnym w Wydawnictwie Hlondianum:

« powrót do numeru