Msza Święta - miesięcznik biblijno-liturgiczny

« powrót do numeru


ks. Krzysztof Borowiec
Hymn – jedna z form chorału gregoriańskiego

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 07, lipiec-sierpień 2013

Poprzedni odcinek działu Musica Sacra naszego czasopisma był poświęcony oficjom rymowanym. Jedno z pierwszych polskich oficjów: Historia Gloriosissimi Stanislai powstało w związku z kanonizacją świętego biskupa Stanisława ze Szczepanowa w 1253 roku. W pierwszych nieszporach tego oficjum po odśpiewaniu psalmów wraz z antyfonami i odczytaniu krótkiego tekstu zwanego capitulum następował hymn: Gaude, mater Polonia (H. Feiht, Studia nad muzyką polskiego średniowiecza, Kraków 1975, s. 63). Hymn ten stał się w Polsce bardzo popularny, zachował się aż do naszych czasów i śpiewa się go powszechnie w opracowaniu czterogłosowym. Rzeczą charakterystyczną jest, że spośród wielu pięknych antyfon tego oficjum przetrwał właśnie hymn. W literaturze przedmiotu przyjmuje się, że hymny były formą muzyczną, która związała się z chorałem gregoriańskim i z której wyrosła pieśń kościelna.
Hymn jest szczególną formą chorału gregoriańskiego, gdyż w odróżnieniu od sekwencji czy oficjów rymowanych istniał już dużo wcześniej przed powstaniem chorału. Jego oddziaływanie i siła trwania jest ogromna. Po ukształtowaniu się całego repertuaru gregoriańskiego (do VIII wieku) hymny, szczególnie ku czci świętych, były (tak jak formy postgregoriańskie) polem rozwoju nowej twórczości liturgicznej. (...)

Uwaga! To jest tylko fragment artykułu. Pełną wersję przeczytasz w numerze dostępnym w Wydawnictwie Hlondianum:

« powrót do numeru