Msza Święta - miesięcznik biblijno-liturgiczny

« powrót do numeru


ks. Krzysztof Borowiec
Wpływ Soboru Trydenckiego na twórczość „postgregoriańską“

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 05, maj 2013

Przeżywany przez nas obecnie Rok Wiary został zainaugurowany przez papieża Benedykta XVI dokładnie w 50. rocznicę rozpoczęcia Soboru Watykańskiego II. W motu proprio Porta Fidei papież odniósł się najpierw do swego poprzednika Pawła VI, który rok 1967 uczynił również Rokiem Wiary, aby pomóc wszystkim wiernym przyjąć dopiero co ofiarowane Kościołowi dokumenty soborowe. Benedykt XVI uznał, że 50. rocznica otwarcia Soboru „może być dobrą okazją do tego, aby zrozumieć, że  teksty należące do spuścizny pozostawionej przez ojców soborowych, zgodnie ze słowami  bł. Jana Pawła II, nie tracą wartości ani blasku (Benedykt XVI, list apostolski Porta Fidei, 5). Czynimy to także na łamach naszego czasopisma i działu, odwołując się wciąż do dokumentów soborowych, które traktują o muzyce kościelnej. Jest rzeczą znamienną, że jednocześnie działalność poprzedniego papieża w sposób szczególny przybliżała nas do bogactwa, jakie przyniósł Kościołowi Sobór Trydencki. Ukonkretnieniem tej działalności jest list apostolski również w formie motu proprio Summorum Pontificum. Warto zwrócić uwagę, że ta forma wyrażona w języku łacińskim oznacza list powstały z inicjatywy własnej papieża. W pierwszym artykule wspomnianego dokumentu Mszał rzymski Pawła VI w 1970 roku zostaje uznany za „zwyczajny wyraz zasady modlitwy (Lex orandi) Kościoła katolickiego obrządku łacińskiego, zaś Mszał rzymski św. (...)

Uwaga! To jest tylko fragment artykułu. Pełną wersję przeczytasz w numerze dostępnym w Wydawnictwie Hlondianum:

« powrót do numeru