Msza Święta - miesięcznik biblijno-liturgiczny

« powrót do numeru


ks. Marian Cynka
Monstrancja i cyborium, naczynia święte związane z kultem Eucharystii

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 11, listopad 2012

 

A proboszcz, cały w przezłocistej lamie,

Nad czołem zgiętym od świętego lęku

Dzierży monstrancję, na której się łamie

Sto strzał słonecznych, i szedł wśród pobrzęku

Dzwonów i z pieśnią, której wiara żywa

Serca i głosy w błękit gdzieś porywa.

 

Cisza… Wtem zabrzmiał głos srebrzysty dzwonka

I z piersi tłumu w słoneczne przestrzenie

Buchnęło wielkie, przeciągłe westchnienie.

Jak lipy, w których letni powiew drzymie,

Z podniesionemi stojące ramiony,

Tak ksiądz ramiona zdał się mieć olbrzymie,

Kiedy monstrancji krąg rozpromieniony

Dźwignał. I była w kadzidlanym dymie

Jak drugie słońce. W cztery świata strony

Zwracał ją ponad mnóstwem ludu zgiętem

I zaczął: Przed tak wielkim Sakramentem.

                      Lucjan Rydal, Procesja (fragm.)

 

Monstrancje

Ożywienie pobożności eucharystycznej wiernych w XIII i XIV wieku poprzez uroczyste adoracje Najświętszego Sakramentu oraz procesje teoforyczne, związane szczególnie z wprowadzonym wtedy świętem Bożego Ciała spowodowało, iż wykształcił się nowy typ naczynia liturgicznego, służącego do wystawiania konsekrowanej Hostii do adoracji, błogosławieństwa i noszenia w procesji. Nazwano je monstrancją (od łac. monstrare – ukazywać) lub ostensorium.

W pierwszym tysiącleciu chrześcijaństwa Eucharystia była przechowywana w celu zanoszenia jej chorym i uwięzionym poza celebracją eucharystyczną. (...)

Uwaga! To jest tylko fragment artykułu. Pełną wersję przeczytasz w numerze dostępnym w Wydawnictwie Hlondianum:

« powrót do numeru