Msza Święta - miesięcznik biblijno-liturgiczny

« powrót do numeru


kl. Krzysztof Porosło
Szaty liturgiczne Kościoła wschodniego

Artykuł pochodzi z miesięcznika "Msza Święta" nr 12, grudzień 2011

Po omówieniu większości szat liturgii rzymskiej warto również jeden tekst poświęcić szatom liturgii bizantyjskiej. Z tej racji, że jest ich wiele, wspomnę tylko o tych najważniejszych. Tym artykułem zakończymy serię poświęconą szatom liturgicznym.

Jako pierwszą szatę wszyscy duchowni (biskup, kapłan, diakon) zakładają sticharion, czyli ozdobną szatę zakrywającą całego człowieka. Byłby to odpowiednik rzymskiej alby, z tą różnicą, że sticharion jest bardziej ozdobny, a dla biskupa i kapłana stanowi szatę zakładaną pod szaty im właściwe, natomiast diakon używa go jako uroczystej wierzchniej szaty. W symbolice sticharion oznacza szatę radości i zbawienia, czystego życia i czystego sumienia.

Diakon oprócz sticharionu zakłada również orarion (rzymska stuła) – długi pas, którym opasuje się na krzyż przez plecy (symbol anielskich skrzydeł), albo nosi na lewym ramieniu, tak, aby zwisał swobodnie z przodu i z tyłu. Nazwa ta pochodzi od łac. słowa orarium – os, oris – znaczy usta. Pierwotnie był to kawałek materiału, który służył do ocierania ust i wycierania potu. W starożytności orarionem ocierano usta osób przystępujących do Komunii.

Diakon, jak również kapłan i biskup zakłada także epimanikia, czyli narękawniki, znajdujące się tuż przy nadgarstku na obu rękach. Przyciskają one luźne szaty do rąk duchownego, co ułatwia spełnianie wszystkich funkcji. (...)

Uwaga! To jest tylko fragment artykułu. Pełną wersję przeczytasz w numerze dostępnym w Wydawnictwie Hlondianum:

« powrót do numeru